Kontaktas VD: ”Detta ger dig grundplåten till en fantastisk karriär”
Fi
Kontaktas VD: ”Detta ger dig grundplåten till en fantastisk karriär”

Kontakta är en viktig aktör för att främja goda arbetsvillkor och etiska riktlinjer inom försäljning och kundservice. Vi tog en pratstund med föreningens vd, Tina Wahlroth, om Kontaktas arbete. I artikeln lyfter Tina bland annat fram Kontaktadagen och berättar varför Key Solutions säljchef, Karvan Guldstierna, var en av de inbjudna talarna. 

 

Kontakta – en förening med fokus på försäljning och kundservice
Kontakta är en bransch- och intresseorganisation som representerar företag inom distansbaserad kundkommunikation i Sverige, där Key Solutions har varit medlemmar i föreningen under flera år. Kontakta fokuserar på att förbättra kvalitén inom säljyrket och strävar efter att skapa ett positivt klimat mellan konsumenter, samhälle och företag.

– Kontakta har två huvuduppdrag. Det ena är att företräda våra medlemmar inom politiken och näringslivet, och det andra är att kompetensutveckla våra medlemmar. Vi arbetar med frågor som är viktiga för våra medlemmar och som gör att de kan bli mer framgångsrika på den svenska marknaden, berättar Tina.

Tina har lång erfarenhet inom service, kundkommunikation, support och försäljning. 2010 blev hon tillfrågad om att bli Kontaktas vd:

– Genom åren har jag fått bred kunskap om kundservice och försäljning. Jag kan konstatera att det är mycket viktiga yrken för både näringsliv och samhälle. Så när jag fick förfrågan att bli vd på Kontakta så tackade jag ja direkt. Det är ett stort och viktigt uppdrag att kunna vara med och påverka yrkena kundservice och telefonförsäljning på både nationell och internationell nivå.

Trygga kundkontakter
Kontakta främjar ett positivt klimat genom märkningen Trygg Kundkontakt, som hjälper konsumenter att hitta seriösa aktörer inom telefon- och digital försäljning samt kundservice.

– ”Trygg kundkontakt” innebär att kommunikationen mellan företagen och allmänheten; konsumenterna och kunderna, hela tiden sker friktionsfritt. Genom att garantera att våra medlemmar levererar trygga kundkontakter så undviker vi regleringar och lagstiftningar, säger Tina.

Tina förklarar att när kontakten mellan företag och konsument inte fungerar, leder det till klagomål som hamnar hos myndigheter. Detta kan resultera i krav på lagstiftning och regleringar, något Kontakta arbetar för att undvika.

LÄSTIPSUtmärkelsen: ”Kärnan i verksamheten är att skapa kundrelationer i världsklass”

En heldag med fokus på framtidens kundmöten
Kontakta arrangerar årligen Kontaktadagen – en dag med lärande, nätverkande och inspirerande föreläsningar. Tina beskriver det som ett tillfälle då många utbyter erfarenheter och knyter nya kontakter. Hon lyfter även fram att det är en dag fylld av glädje:

– Kontaktadagen har en stadig skara återkommande besökare. Det har blivit ett otroligt härligt gäng som träffas och har jätteroligt tillsammans.

När Kontakta väljer talare till Kontaktadagen, baseras det på vad som nationellt och internationellt är nytt, forskning och vad den svenska marknaden behöver veta. Valet sker också utifrån efterfrågade talare och sponsorer som kan bidra med något intressant.

– Kontaktadagen lyfter fram nyheter, teknik och arbetssätt. Samt lite mer fyrkantiga frågor som ”vilka regelverk behöver vi förstå och ta hänsyn till?”, beskriver Tina.

Karvans föreläsning: Kundmöten är mer än bara ”ett sälj”
Under den senaste Kontaktadagen, strax före sommaren, var Key Solutions säljchef Karvan Guldstierna en av de inbjudna talarna.

– Det finns många aspekter av Karvans arbete som jag tycker är oerhört värdefulla, och jag ville att han skulle dela med sig av dem. Han visar hur man kan arbeta positivt och långsiktigt med sina medarbetare. Många håller med Karvan, men det är någonting helt annat att gå tillbaka till sin arbetsplats och göra samma sak, säger Tina.

Tina berättar att Karvans föreläsning fick bra respons och att vissa åhörare höjde på ögonbrynen i en ”aha!-upplevelse”. Hans föreläsning handlade om hur man arbetar långsiktigt med sin personal för att ta kundmötet till nästa nivå. Karvan beskrev Key Solutions arbete med att upprätthålla kundmöten som betyder mer än bara ”ett sälj”. Han betonade att Key Solutions syn på framgång bygger på att prioritera kvalité och säkerställa en positiv upplevelse för kunden vid varje kontakt med företaget.

– Precis som alla talare vi bjuder in har Karvan bevisat metoder som verkligen ger framgång. Han har ett intressant sätt att arbeta på som är lite annorlunda jämfört med många andra företag. Det som är unikt och inspirerande är framför allt medarbetarperspektivet.

Framtidens möjligheter inom distansförsäljning
Tina ser stora möjligheter inom distansförsäljning genom digitaliseringen. Rollen som telefonförsäljare kommer enligt Tina sannolikt att utvecklas från användning av headset till mer interaktiva videomöten:

– Människor gör affärer med människor, inte med teknik. I kontakten med kunden är det viktigt att visa upp sin personlighet, sitt erbjudande och att bygga långsiktiga relationer. Här tror jag att digitala möten med bild kommer att spela en viktig roll framöver.

Denna mer personliga kontakt på distans, möjliggjord av digitaliseringen, gynnar enligt Tina både företag inom distansförsäljning och samhället i stort:

– Folk blir mer och mer ensamma i vårt samhälle. Dessutom har vi långa distanser till varandra och talar ett förhållandevis litet språk. Det personliga mötet blir allt viktigare, så distanssäljaren går en lysande framtid till mötes.

Säljyrket: En investering i din karriär & personliga utveckling
Tina har under sina år inom kundservice och försäljning mött många som byggt framgångsrika karriärer. Hon menar att både kundservice- och säljyrket har gett dem en stark grund för att lyckas oavsett vilken bransch de senare fortsatt arbeta inom:

– Telefonförsäljning är ett utmanande yrke, men om du arbetar i ett företag där du får stöd från arbetsgivaren och kan ta dig an utmaningarna, har du grundplåten till en fantastisk framtida karriär.

Hon tycker att fler personer borde ge säljyrket en riktig chans, eftersom det utvecklar dig som människa och din karriär på många plan.

– Säljyrket är fantastiskt! Genom att arbeta inom försäljning får du en erfarenhet för livet som kan ta dig hur långt som helst, avslutar Tina.

Om Kontakta

Kontakta är en bransch- och intresseorganisation som företräder företag inom kundservice och försäljning på distans, via telefon och digitala kanaler. Organisationens syfte är att verka för ett bra klimat mellan konsumenter, samhälle och de företag som arbetar inom dessa områden.
Läs mer om Kontakta

 

Om Key Solutions

Key Solutions-koncernen består idag av över 250 ambitiösa medarbetare som dagligen hjälper några av Nordens största och mest välkända företag med deras kundtillväxt. Bolaget har 12 år i rad blivit utsedda till En av Sveriges bästa arbetsplatser av Great Place to Work Institute. Key Solutions har lokala kontor i Stockholm, Göteborg, Västerås och Helsingfors.
Läs mer om Key Solutions

Takaisin Next Article
We Use Cookies
Our website uses cookies to ensure you get the best experience while you’re here!