Kontaktan toimitusjohtaja: "Tämä antaa pohjan upealle uralle"
Fi
Kontaktan toimitusjohtaja: "Tämä antaa pohjan upealle uralle"

Kontakta on tärkeä toimija hyvien työolojen ja eettisten ohjeiden edistämisessä myynnissä ja asiakaspalvelussa. Juttelimme yhdistyksen toimitusjohtajan Tina Wahlrothin kanssa Kontaktan työstä. Artikkelissa Tina nostaa esiin muun muassa kontakta-päivän ja kertoo, miksi Key Solutionsin myyntipäällikkö Karvan Guldstierna oli yksi kutsutuista puhujista.

 

Kontakta – yhdistys, joka keskittyy myyntiin ja asiakaspalveluun
Kontakta on toimiala- ja etujärjestö, joka edustaa etä asiakasviestinnän yrityksiä Ruotsissa. Key Solutions on ollut yhdistyksen jäsen useita vuosia. Kontakta keskittyy myynti ammatin laadun parantamiseen ja pyrkii luomaan positiivisen ilmapiirin kuluttajien, yhteiskunnan ja yritysten välille.

– Yhteydenpidolla on kaksi päätehtävää. Yksi on edustaa jäseniämme politiikassa ja liike-elämässä ja toinen on kehittää jäsentemme taitoja. Työskentelemme jäsenillemme tärkeiden asioiden parissa, joiden avulla he voivat menestyä paremmin Ruotsin markkinoilla, Tina sanoo.

Tinalla on laaja kokemus palvelusta, asiakasviestinnästä, tuesta ja myynnistä. Vuonna 2010 häntä pyydettiin Kontaktan toimitusjohtajaksi:

– Vuosien mittaan minulle on kertynyt laaja tietämys asiakaspalvelusta ja myynnistä. Voin todeta, että nämä ovat erittäin tärkeitä ammatteja sekä liike-elämälle että yhteiskunnalle. Kuin minua pyydettiin Kontaktin toimitusjohtajaksi, vastasin heti kyllä. On iso ja tärkeä tehtävä päästä vaikuttamaan asiakaspalvelun ja puhelinmyynnin ammatteihin, sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

 

Turvalliset asiakaskontaktit
Kontakta edistää positiivista ilmapiiriä Safe Customer Contact-merkillä, joka auttaa kuluttajia löytämään vakavasti otettavia toimijoita puhelin- ja digi myynnistä sekä asiakaspalvelusta.

– "Turvallisella asiakas yhteydenpidolla" yritysten ja yleisön, sekä kuluttajien ja asiakkaiden välinen viestintä toimii sujuvasti koko ajan. Takaamalla, että jäsenemme tarjoavat turvallisia asiakaskontakteja, vältämme säädöksiä ja lainsäädäntöä, Tina sanoo.

Tina selittää, että kun yrityksen ja kuluttajan välinen yhteys ei toimi, se johtaa valituksiin, jotka päätyvät viranomaisille. Tämä voi johtaa vaatimuksiin lainsäädännöstä ja määräyksistä, mitä Kontakta yrittää välttää.

 

Koko päivä keskittyen tulevaisuuden asiakastapaamisiin
Kontakta järjestää vuosittain Kontakta-päivän - tapahtuma, joka on oppimisen, verkostoitumisen ja inspiroivien luentojen päivä. Tina kuvailee sitä tilanteeksi, jossa monet ihmiset vaihtavat kokemuksia ja luovat uusia kontakteja, tämä päivä on täynnä iloa:

– Kontakta-päivällä on tasainen määrä palaavia kävijöitä. Siitä on tullut uskomattoman ihana ryhmä, he tapailevat ja pitävät yhdessä hauskaa.

Kun Kontakta valitsee puhujia Kontakta päivällä, se perustuu siihen, mitkä uutuudet ovat kansallisesti ja kansainvälisesti, eri tutkimuksiin ja siihen, mitä Ruotsin markkinoilla on tiedettävä. Valinta pyydettyjen puhujien ja sponsoreiden suhteen, riippuu myös siitä ketkä voivat antaa mielenkiintoista tietoa.

– Kontakta-päivä nostaa esiin uutuudet, teknologian ja työtavat, sekä hieman neliömäisempiä kysymyksiä, kuten "mitä säädöksiä meidän on ymmärrettävä ja otettava huomioon?", Tina kuvailee.

 

Karvanin luento: Asiakastapaamiset ovat enemmän kuin "myyntiä"
Viimeisessä Kontakta-päivä tapahtumassa ennen kesän alkua, Key Solutionsin myyntipäällikkö Karvan Guldstierna oli yksi kutsutuista puhujista.

– Karvanin työssä on monia asioita, jotka mielestäni ovat erittäin arvokkaita, ja halusin hänen jakaavan ne. Hän näyttää miten työskennellään positiivisesti ja pitkäjänteisesti työntekijöiden kanssa. Monet ovat samaa mieltä Karvanin kanssa, mutta se on ihan eri asia palata työpaikalle ja totuttaa ne, Tina sanoo.

Tina kertoo, että Karvanin luento sai hyvän vastaanoton ja että osa kuulijoista kohotti kulmakarvojaan ahaa-elämyksessä. Hänen luentonsa käsitteli sitä, miten voi työskennellä pitkäjänteisesti henkilöstön kanssa asiakastapaamisen viemiseksi seuraavalle tasolle. Karvan kuvaili Key Solutionsin työtä asiakastapaamisten ylläpitämisessä, mikä tarkoittaa muutakin kuin "myyntiä". Hän korosti, että Key Solutionsin lähestymistapa menestykseen perustuu laadun priorisointiin ja positiivisen kokemuksen varmistamiseen asiakkaalle jokaisessa yhteydenpidossa yrityksen kanssa.

– Kuten kaikki kutsumamme puhujat, Karvanilla on todistettuja menetelmiä, jotka todella tuovat menestystä. Hänellä on mielenkiintoinen työskentelytapa, joka on hieman erilainen verrattuna muihin yrityksiin. Ainutlaatuista ja innostavaa on ennen kaikkea työntekijän näkökulma.

 

Etämyynnin mahdollisuuksien tulevaisuus
Tina näkee digitalisaation myötä etämyynnissä suuria mahdollisuuksia. Tinan mukaan puhelinmyyjän rooli tulee todennäköisesti kehittymään kuulokkeiden käytöstä interaktiivisempiin videokokouksiin:

– Ihmiset tekevät bisnestä ihmisten, eivät teknologian kanssa. Asiakkaiden kanssa yhteydessä on tärkeä näyttää persoonansa, tarjouksensa ja rakentaa pitkäaikaisia suhteita. Uskon, että digitaaliset tapaamiset kuvien kanssa ovat tulevaisuudessa tärkeässä roolissa.

Tinan mukaan digitalisaation mahdollistama henkilökohtaisempi etäkontakti hyödyttää sekä etämyynnin yrityksiä että koko yhteiskuntaa:

– Ihmiset ovat yhteiskunnassamme yhä yksinäisempiä. Lisäksi meillä on pitkät etäisyydet toisiimme ja puhumme suhteellisen pientä kieltä. Henkilökohtainen tapaaminen on yhä tärkeämpää, joten etämyynnillä on valoisa tulevaisuus.

 

Myynnin ammatti: investointi uraasi ja henkilökohtaiseen kehitykseen
Asiakaspalvelu- ja myynti vuosien aikana Tina on tavannut monia ihmisiä, jotka ovat rakentaneet menestyksekkään uran. Hän uskoo, että sekä asiakaspalvelu- että myyntiala ovat antaneet heille vahvan pohjan menestyä riippumatta siitä, millä alalla he myöhemmin jatkoivat:

– Telemarkkinointi on haastava ammatti, mutta jos työskentelet yrityksessä, jossa saat tukea työnantajalta ja pystyt vastaamaan haasteisiin, sinulla on perusta upealle tulevaisuuden uralle.

Hänen mielestään useampien ihmisten pitäisi antaa myyntiammatille todellinen mahdollisuus, koska se kehittää sinua ihmisenä ja uraasi monella tasolla.

– Myyjän ammatti on fantastinen! Työskentelemällä myynnin parissa saat elämäsi kokemuksen, joka voi viedä sinut niin pitkälle kuin haluat, Tina päättää.

 

Tietoja Kontaktasta
Kontakta on toimiala- ja etujärjestö, joka edustaa asiakaspalvelun ja myynnin yrityksiä etänä, puhelimitse ja digitaalisissa kanavissa. Organisaation tarkoituksena on työskennellä hyvän ilmapiirin puolesta kuluttajien, yhteiskunnan ja näillä alueilla toimivien yritysten välillä. 

 

Tietoja Key Solutionista
Key Solutions Group koostuu tällä hetkellä yli 250 kunnianhimoisesta työntekijästä, jotka auttavat Pohjoismaiden suurimpia ja tunnetuimpia yrityksiä kasvattamaan asiakkaitaan päivittäin. Great Place to Work Institute on nimennyt yrityksen yhdeksi Ruotsin parhaista työpaikoista jo 12 vuotta peräkkäin. Key Solutionsilla on paikallistoimistoja Tukholmassa, Göteborgissa, Västeråsissa ja Helsingissä. 

Lue lisää Key Solutionista

Takaisin
We Use Cookies
Our website uses cookies to ensure you get the best experience while you’re here!